26. července 2012

Konec pokusů s bioethanolem E85 v Opel Corse

Tak přátelé,
abych si sám ověřil tlachání na fórech, šel jsem do toho E85 po hlavě. Své vlastní autíčko Opel Corsa C, 1.2 16V 59kW, Easytronic, auto klíma, r.v. 2005, jsem podrobil dlouhodobému testu na mix bioethanolu s N95 v poměru 1:2 až 1:3 (podle toho jak to zrovna vyšlo), a celé to shrnu v následující poznatky.

Pozitiva:

- lepší zátah od nízkých otáček (už od 1000 ot./min)
- na pětku jsem vyjel dálniční kopce, které při N95 jen při podřazení
- vymizelo mi kolísání otáček volnoběhu
- plynulejší rozjezd po studeném startu (až na výjimky, cca 3x za celé období - v zimě)
- vůně slivovice při studených startech :-)

Negativa:

- v červnu rožnutá kontrolka emisí, odstraněno na diagnostice za 700Kč v servise (proč se to stalo po tak dlouhé době a pouze jednou vůbec netuším, ale pravděpodobně díky kolísavé kvalitě E85)
- v zimě to žere jako čert (8-9L/100km), jinak 6.5 - 7L/100km (na N95 5.5. až 6.5 dle období)
- pod 10°C prakticky nenastartuji napoprvé, pod 0°C až na potřetí.
- ve vyšších otáčkách ztrácí na síle.
- mixování na pumpě mě vůbec nebavilo (obsluha nedokáže vždy vynulovat stojan při změně paliva, musíte za ní chodit a vysvětlovat - evidentně to není pozice na dlouhý úvazek)
- a především to podstatné: NEUŠETŘÍM ANI KORUNU. Mnohem lépe vyšlo zajet si na tank-ono nebo eurobit a načerpat plnou za slušný peníz N95. Samozřejmě nebrat na dálnici - to je pro fleet a ty, co si nevidí do peněženky, protože dluží kam se podívají.

Vůbec nehodnotím působení na součástky, to mi nepřísluší. Taky nekomentuji důvody chování. Vše je popsáno ve zdrojích níže.

Mé odhady o šetření v diskuzi o článek dříve jsou mylné. Porovnával jsem nyní ve stejném období spotřebu na mix a na N95, a není důvod E85 používat. Palivo E85 je totiž na pumpách velmi přemaržované, a ani osvobození od spotřební daně nepomůže. Vyplatilo by se to při ceně 16-18Kč/L, ale nad 25Kč/L vůbec. Pumpaři zneužívají blbosti lidí.

Testování probíhalo od ledna 2012 do půlky července téhož roku, bez úprav palivové soustavy. Čili měl jsem možnost zmapovat chování motoru ve velkém rozsahu teplot, vlhkosti a tlaku vzduchu.


Nejkvalitnější zdroje, na které jsem narazil:
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=496
http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=26685




5 komentářů:

autor řekl(a)...

Tento měsíc jsem musel vyměnit lambda sondu, byla mrtvá. Může jít o důsledek pokusů, ale také konec životního cyklu po 160tkm. Každopádně s něčím podobným jsem počítal, takže jen reportuji, že se to dá reálně čekat :-)

Anonymní řekl(a)...

Mam Clio grandtour 1.2/55kw cipnute na e85. Spotreba na e85 je i v zime do 7.2, leto 6.9. Na natural to bylo cca 6.5. Jezdim uz jen na ciste E85. Vyssi vykon motoru je znat a bajecne jde do otacek. Pri predjizdeni kolikrat az 7000 a nikde neni znat pokles vykonu.
Prestavba stala smesnych 3500kc.
Bez prestavby bych na to nejezdil, nici se pisty a katalyzator.

autor řekl(a)...

Pravděpodobně ta sonda šla do kytek už dřív, před pokusy. Několik let už jsem pozoroval špatný rozjezd po studeném startu (když se cca po minutě vypnul uzavřený okruh).
Teď už mi to nedělá nic. Krásně běháme.
Jaký vliv to mělo na ostatní díly, to nevím. Nicméně líh je drahý, a metanolová kauza to potvrzuje. Je to bublina, a toto nehodlám podporovat. Prostě jsem změnil názor. Držím palce všem fandům E85.

mirka řekl(a)...

Opel Corsa mám již několik let a jsem sním velice spokojená, jelikož je to spolehlivé auto. Samozřejmě i já mám někdy drobný problém s nějakou malou opravou, kterou vždy vyřídí rychle v servisu. Nedávno jsem se rozhodla pro koupi nových koberečku do mého auta na e-shopu s dvaceti procentním slevovým kupónem.

mirka řekl(a)...

Mám Opel už několik let a nikdy bych ho nevyměnila. Nedávno jsem na něj pořídila tady nový autoalarm, který mi poskytuje klid v duši, když musím auto nechat bez dohledu. Pokud zazní jeho varovný signál, vím, že je na čase se na auto podívat. Je to pro mě záruka, že je moje auto stále pod kontrolou a nemusím se bát o jeho bezpečnost.