23. prosince 2011

Biopalivo E85 a vaše zkušenosti s Opel Corsa

Nedávno vyšla na serveru Petrol.cz, který je mým oblíbeným zdrojem informací, nenápadná zpráva, že prodej biopaliva E85 se za poslední rok zvedl 100x! Nejprve jsem tomu nevěnoval moc pozornosti, a automaticky si řekl, že to je věc "geeků", kteří si rádi hrají s vraky, a je jim fuk, co se s motorem děje. Prostě, že šetří za každou cenu.
A navíc stokrát nula je pořád nula a podobné úvahy. Jenomže 100 mil. litrů už není nula. Odhadl jsem, že půjde o desítky tisíc aut.


A pak jsem začal mít v hlavě brouka. Příspěvky ve fórech říkají, že při poměru 1:1 N95 a E85 se jízdní vlastnosti nezhorší, naopak díky vyššímu oktanovému číslu biopaliva se výkon ve vyšších otáčkách zvedne. Spotřeba nevzroste, dlouhodobé testy dokazují neškodnost.
Pump je teď asi 160, trend je rostoucí. Jelikož se pravděpodobně spíše ředí s Naturalem, a přestaveb bude minimum, půjde nyní až o 100tis. majitelů aut, kteří E85 používají. Mé odhady nejsou podstatné, ale trend ano.

Navíc, pokud chcete mít naprostou jistotu, existuje přestavba na biopalivo E85, kterou nabízí např. firma europecon, s.r.o., na jejichž webu odpovídá i na spoustu předpokládaných otázek.
Zpočítal jsem si, že přestavba by se mi vrátila za rok, a pak už budu šetřit. Ještě tu je ale jedno riziko. Naši "pokrokoví" politici a spotřební daň. Bude palivo nadále výhodné? Nevím.

Máte vy zkušenosti s provozem paliva E85 nebo i jeho směsi s N95 ve vaší Corse? Zajímaly by mne názory majitelů malobjemových motorů 1.0, 1.2, cca rok výroby >2004, a především v zimě.
Prosím o vaše příspěvky.


38 komentářů:

autor řekl(a)...

A jelikož nejlepší je mít vlastní zkušenosti, právě dnes jsem začal defenzivně ředit E85 do naturalu. Vedu si záznamy, takže časem něco napíšu. Ještě zatím bez úprav - motor Z12XEP.

autor řekl(a)...

Skoro není týdne, kdybych se nehrabal na internetu v zahraničních zdrojích, které hovoří o používání E85 v běžném benzínovém motoru bez úprav.
Co se nedočtu v českých fórech a u prodejců přestaveb bylo zatím to, že některé automobilky (Ford, GM) byly nuceny připravit své vozy na toto palivo už v 80. letech, protože Brazílie schválila, že auta musejí být schopna provozu na alternativní paliva.
Opel = GM. Při cestě na servis si pohovořím se známým technikem, jak to vidí ze svého pohledu, a zatím defenzivně ředím.

Dnešní poměr už mám 1:2 (E85:N95).
Zatím se nic neděje, chce to čas k ověření.

Anonymní řekl(a)...

Uvažuji taktéž o konverzi na E85 své Corsy 1,2 benzin, r.v.2010, motor ECOTEC® TWINPORT A 1.2 XER, 63 kW / 85 k ) pomocí přídavné jednotky, vice zde:

http://www.bioethanole85.cz/eshop/sady-na-prestavby-na-e85/e85-mpi-4-valec-etanol-ffv

Rád bych proto využil této diskuze ohledně případných zkušeností s touto konverzí.

Jinak jak vám motor nyní jezdí bez konverze v poměru 1:2 (E85:N95)? Pohovořil jste se svým známým technikem? Jaký má názor?

autor řekl(a)...

Tak poměr 1:2 (N95:E85) je co se týče startů a jízdy zatím bez problémů, a to i v těchto mrazech, kdy startujeme běžně při -18°C. Jak přezuji na letní, chci jít do lepších poměrů. V tomhle počasí už cítím jisté riziko. Teď s tím běžně jezdí i žena a neříkala nic. Což je taky indikátor, že.

Můj technik s tím nemá absolutně žádné zkušenosti. Zmínil nižší výhřevnost, a nesmyslnost hledat pumpy a dojíždět na ně. Sám jezdí na LPG, takže to neřeší. Já už to do auta starého 7 let dávat nebudu.
Takže podle této reakce jsem ho dál nezatěžoval otázkami, protože už vím, že zase naopak výparné teplo a oktanové číslo je výhodnější, a pump přibývá skokem - můžu si už vybírat!

Jenom zatím nevím, jestli šetřím. Mám přes den několik studených startů v mrazech, a baští mi to teď 7.2L/100km, 80% město, 20% mimo. Chtělo by to vyjet nádrž a dobrat čistý N95, ale nemám na to zrovna chuť za těch 36 kaček :-(
V zimě jsem dřív spotřebu na N95 moc nesledoval, a nemám tedy s čím srovnávat. Znám ji při teplém počasí, tak uvidíme na jaře.

autor řekl(a)...

Dodatek: poměr jsem od ledna skutečně otočil, nebyl to překlep. Dva litry E85 na jeden litr N95. Nikdy jsem nestartoval v tom mrazu 2x, vždycky na první kopnutí.

Anonymní řekl(a)...

Díky za odezvu a dosavadní zkušenosti s E85. Docela mne překvapuje uvedený poměr 1:2 (N95:E85) a bezproblémový chod i starty.

Bohužel má spotřeba dosahuje téměř 8 l/100km N95, jezdím ale pouze po Praze, denně do práce, na nákupy, takže studené starty, krátké vzdálenosti. Auto primárně používám jako užitné přibližovadlo po Praze a nákupní tašku v jednom. Přestavba na LPG se mi tudíž nevyplatí, nemluvě o nemožnosti parkovat v podzemních garážích. Jen ten provoz za 35Kč/N95 se začíná prodražovat, E85 je přece "jenom" za 26Kč. A pokud cena N95 se bude i nadále zvyšovat, možná úspora i přes zvýšenou spotřebu už stojí za zvážení.

Na oficiálních německých stránkách Opel jsem našel autorizované prohlášení, že motor je možné bez problému provozovat na jejich E10, tak jsem dnes doplnil celou nádrž o asi 8 litrů E85, abych docílil poměr E10. Což sice není nijak zvlášť ekonomicky přínosné, ale větších poměrů se zatím obávám, auto je ještě stále v záruce. Jde pouze o experiment, jak bude ráno v současných mrazech startovat.

Časem spíš zvažuji konverzi pomocí přídavné jednotky (cena s montáží cca 10tis.), přece jenom zánovní auto (najeto 18tis.km), ale u staršího auta chápu, že vzhledem k zůstatkové ceně se konverze moc ekonomicky nevyplatí. Avšak z diskuzí jinde mám rozporuplné informace, kde většinou úsporu neguje vyšší spotřeba, opotřebení uhlíků palivového čerpadla, vstřikování, čehož se časem obávám, aby po několika málo letech provozu na čistě E85 úsporu na palivu naopak nepřevýšil pak nutný servis. Zatím ještě tedy vyčkávám. Další info vítám.

autor řekl(a)...

Po oteplení nad 0°C lepší spotřeba, pouze +10% od N95.
V mrazech to odhaduji na +20%.
Ta živost mi přijde nejlepší, zvlášť v nízkých otáčkách - táhne to odspodu (jak diesel)

Našel jsem zajímavou diplomku na toto téma:
http://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=26685

Obavy mám skutečně jen o materiálovou nekompatibilitu, což může být plíživý problém.

Dneska jsem cítil při přecházení ulice slivku z míjejícího Renaultu Thalia :-) Velmi příjemná zkušenost.

Anonymní řekl(a)...

Tak koncem mesice jdu do konverze na E85 - pridavnou jednotkou Europecon Flex, jak jsem se uz v prvnim prispevku zminoval. Jsem zvedav na spotrebu - v dubnu mne ceka delsi cesta, tak to aspon hned otestuji, s vysledky se tu pak podelim. Snad provoz na cisty E85 casem nic neudela s palivovym cerpadlem ani vstrikovanim, jinak o motor se neobavam.

Anonymní řekl(a)...

Tak male shrnuti. Dnes jsem si nechal nainstalovat do sveho auta Opel Corsa D MTA 1,2 benzin, r.v.2010 (motor ECOTEC®TWINPORT A 1.2 XER, 63kW/85k) konverzni jednotku Europecon Flex (E85-MPI-4 válec etanol-FFV vice na http://www.bioethanole85.cz); cena vcetne odborne montaze celkem 10.500,- Kc vc.DPH.

Mel jsem jeste z 3/4 plnou nadrz benzinu, ale jel jsem zrovna kolem benzinky, tak jsem uz doplnil E85 (25,70 Kc/l). Jakmile vyjezdim celou nadrz soucasne smesi, budu tankovat jiz jen cisty E85. Ceka mne ted delsi cesta, tak to aspon vyzkousim, jsem zvedav na spotrebu. Jak jsem uz slibil, o zkusenosti se tu pak pozdeji podelim. Ethanolu zdar :-)

autor řekl(a)...

Prosím vy s tou přestavbou, hoďte mi tu aspoň nějaký nick, ať se dají příspěvky rozlišit, díky. A budu se těšit na čerstvé zkušenosti.

Jinak po oteplení sleduji skutečně ekonomickou výhodu.
Teď jezdím za 6L/100km (Z12XEP), a valím to tam 1:2 N95:E85, bez přestavby. A to teď dělá cca 1.8Kč/km!
Hodlám v tom pokračovat nadále.

prestavba řekl(a)...

pridavam zajimavy clanek ohledne E85:

http://www.penize.cz/nakupy/231815-auta-na-e85-prestavba-za-nulu-palivo-o-10-kc-levnejsi-tak-kde-je-problem

jinak po prestavbe s pridavnou jednotkou jezdim uz jen na E85 a to bez problemu: nepozoruji zadny rozdil v chovani motoru, starty bez problemu, subjektivni pocit je, ze motor je zivejsi a hlavne dost tichy, ale nejake extra zvyseni vykonu nepozoruji. Spotreba E85 je zatim 8 l (na N95 bylo 7,4 l), upozornuji ze temer vyhradne jezdim jen po Praze, takze kratke vzdalenosti, studene starty, popojizdeni v kolonach, klimatizace... Az budu mit vice najeto a spotreba se usadi, dam vedet. Ethanollu zdar!

prestavba řekl(a)...

Jeste upozornuji, zmerte si realnou spotrebu dle ujetych km a natankovaneho paliva a nespolehejte se na palubni pocitac. Po prestavbe klesla razantne prumerna spotreba vypocitana palubnim pocitacem, nebot pridavna jednotka prodlouzila vstrik E85 (ta ma vsak nizsi hustotu nez N95), ale palubni pocitac pocita s konstantou pro N95. Realna vypocitana hodnota spotreby byla logicky samozrejme vyssi.

prestavba řekl(a)...

Zdravim. Tak auto jsem po prestavbe protahl po D1. Vse bez problemu, jak co do vykonu i vyssi rychlosti, motor jsem celou dobu tocil na 4tis.otacek. Spotreba 9 litru E85. Na N95 stejna trasa pres 8 litru. Takze navyseni ani ne o cely litr. To same i pri jizde po meste. Jinak na netu jsem nasel dalsi zajimave clanky a diskuze, takze ted uz vice ode mne najdete zde:

http://forum.cars.cz/opel-astra-g/viewtopic.php?f=16&t=18181&p=392881#p392881

autor řekl(a)...

Přecházím do teplého počasí na ředění 1:3 (N95:E85).
Zatím - od počátku míchání cca 6tis. km - dva horší studené starty. Ale jinak ok.
Metrika sestavená na základě skutečného čerpání do plné mi ukazuje 6,47 l/100km (palubní komputer nemám)

autor řekl(a)...

Počítal jsem aktuální náklady na 1km, dělá to 1.85Kč/km.
Pro snadnou orientaci jsem na úvodce vpravo nechal zobrazovat ikonku, která je generována serverem ceskybenzin.cz na základě mého čerpání. Počítá to od chvíle, kdy jsem začal E85 míchat. Už mám tedy najeto v tomto režimu 7000km.
Momentálně jezdím na poměr 3:1 (až 3.5:1) E85:N95.

autor řekl(a)...

Pro pořádek, evidenci jsem započal na konci ledna. Najedu 50-80km denně.

autor řekl(a)...

Už se mi podruhé za měsíc stalo, že přijedu k pumpě, a stojan na E85 mimo provoz. Nicméně po dotazu obsluhy nejde o poruchu, ale o nedostatek paliva, což mne trochu znepokojuje, protože se může zvedat cena.
Doufám, že se mýlím, ale nestíhají zavážet.

autor řekl(a)...

Tak jsem vyzkoušel poměr 4:1, a nakonec 5:1 (E85:N95). Při dnešním ochlazení na okolních 8°C už jsem ale startoval na 3x (a mám nové svíčky). Takže jdu zpět na 3:1, což bylo v pohodě, pokud není mráz.
V mrazu naopak zvažují plný přechod na N95, protože tam jsem si všiml velké spotřeby díky výhřevnosti. Zima je holt sviňa.

Anonymní řekl(a)...

Jir 10.5.2012
Jezdím na E85 asi 10000 km, mám Corsu 1,2 spotřeba 6.6l namontováno Flexcar za 4200 kč. Motor tichý a jezdí dobře i v mrazech. Doporučuji příjemná vůně.

prestavba europeconFlex řekl(a)...

Takze jak jsem tady driv sliboval, po mesici ujeto cca 2tis.km pouze na E85 (po prestavbe s pridavnou ridici jednotkou), auto jezdi zcela bez problemu (jezdim denne, prevazne ve meste, ale otestoval jsem i delsi cestu po dalnici). Studene starty ze zacatku sice zlobily, ale prisyceno dodatecnou korekci pridavne ridici jednotky (svicky zustali puvodni, zadne filtry jsem take nemenil), nyni rovnez bez problemu (na prvni otoceni klickem), no uvidim jeste jak v zime pri mrazech, presto uz ted stnadartni svicky vymenim za LPG svicky pro lepsi studene startovani. Ale asi to nejdulezitejsi co tady kazdeho zajima: spotreba E85 oproti N95 je v prumeru o 1 litr vyšší. Jinak motor je výrazně tišší, jizdni vlasnosti ani dynamika motoru se nijak nezmenila, nepozoruji vubec zadny rozdil jizdy na E85 oproti N95, ani navyseni vykonu jak nekdo pise, snad jen v nizsich otackach, avsak to je jen muj subjektivni pocit. Presto celkova spokojenost :-)

_____________
Corsa D, r.v.2010 (motor ECOTEC®TWINPORT A 1.2 XER, 63kW/85k)

autor řekl(a)...

prestavba europeconFlex: vyměnili Vám nějaké jiné součástky? Jedná se mi o materiálovou nekompatibilitu, o které se mluví, gumová těsnění apod. Díky.

prestavba europeconFlex řekl(a)...

Prestavba spocivala pouze v zapojeni zminovane pridavne jednotky, nic vic. Vse ostatni zustalo puvodni, beze zmen.

Mel jsem z toho nejdriv obavy, ty reci o opotrebeni tesneni, palivoveho cerpadla, vstrikovani apod. Konzultoval jsem to s kamaradem, odbornikem na chemii (opravdovy, ne zadny "radobyodbornik" jako vetsina na ostatnich diskuzich), ktery s tim ma jako ridic navic sve zkusenosti. V kostce receno, niceho se uz neobavam, materialy pouzite v novych autech (mam r.v. 2010) jsou vuci E85 imunni. Takze uz to vubec neresim, zustavam klidny.

Jedine co jsem ale dnes vymenil, byly puvodni originalni svicky za nove LPG svicky:

http://www.skvelesluzby.cz/svicky-lpg-cng/dr17ys-9

http://www.brisk.cz/page.php?page=2600

Mel jsem to udelat hned pri prestavbe, vrele doporucuji a to kvuli studenym startum, motoru, ted uz to vypada v pohode, dokonce to i lepe jede. No pockam, vyhodnotim, napisu pak zde pozdeji.

Hlavni prednosti cele prestavby je jizda pouze na E85, bez zadneho experimentovani s michanim, apod. coz mi prijde ve finale dost neekonomicke. Uz jsem o tom psal i na jinych forech. Nic nepropaguji, ani nenutim, jen potvrzuji z vlastni zkusenosti po prestavbe, ze to opravdu funguje a zatim docela dobre. Muzu vsem jen vrele doporucit! Konverzni pridavnou jednotku at si kazdy vybere dle sveho nejlepsiho uvazeni sam, ceny i vyrobci jsou ruzni. Doporucuji si precist treba zde: http://www.bioethanole85.cz/prectete-si/myty-a-lzi-o-e85-aneb-kde-je-pravda
nebo zde: http://www.bioethanole85.cz/faq-otazky-a-odpovedi

Ethanolu E85 zdar!
_____________
Corsa D, r.v.2010 (motor ECOTEC®TWINPORT A 1.2 XER, 63kW/85k)

prestavba europeconFlex řekl(a)...

jeste jeden zajimavy clanek zde:

http://www.penize.cz/nakupy/231815-auta-na-e85-prestavba-za-nulu-palivo-o-10-kc-levnejsi-tak-kde-je-problem

goodji řekl(a)...

Tady je stránka, která vyvrací mýty o ničení hadiček a těsnění. Auto má najeto za 3roky 74000mil z toho 50000mil na E85: http://evoempire.org/community/index.php?/topic/11571-fuel-system-after-3-years-on-e85/

prestavba europeconFlex řekl(a)...

Zdravim,
jak jsem slibil, prubezne vyhodnoceni spotreby po dvou mesicich provozu pouze na E85 (po prestavbe pridavnou jednotkou a vymene LPG svicek) najeto pres 3 tis.km, prumerna spotreba po meste (zapnuta klima) se ustalila na 8,6L/E85 (na N95 byla puvodne 7,5L).
Takze potvrzuji navyseni spotreby o 1,1 L.
Pri cenovem rozdilu 26,2Kc/E85 oproti 35,7Kc/N95 se i pres zvysenou spotrebu ekonomicky stale vyplati.

Ethanolu E85 zdar!
_____________
Corsa D, r.v.2010 (motor ECOTEC®TWINPORT A 1.2 XER, 16V, 63kW/85k)

prestavba europeconFlex řekl(a)...

Doplnuji:
Pri soucasnem cenovem rozdilu 26,2Kc/E85 oproti 35,7Kc/N95 i pres zminovanou zvysenou spotrebu (+15%) se ekonomicky E85 stale vyplati = uspora nakladu na 1km je 0,41 Kc.

autor řekl(a)...

http://www.petrol.cz/aktuality/ridici-stale-vice-jezdi-na-palivo-e85-888.aspx

autor řekl(a)...

Tak přátelé, mám najeto prvních 10.000 km na směs E85:N95, při min. poměru 2:1, spíše 3:1, a maximální spokojenost. Úspora činí cca 4000Kč.
Asi 100km jsem si ujel na téměř čistý N95 při cestě z Polska domů, než jsem se dostal na pumpu s ethanolem, a musím říct, že výkon byl slabší. Obzvlášť na dálnici při akceleraci do táhlého kopce to na pětku nechtělo rozjet, a s mixem to krásně zatahuje od 2000 ot/min.

autor řekl(a)...

V aktuálním čísle Světa motorů (23/2012) byla v článku o pohonu na ethanol důležitá poznámka, kterou jsem nikde ve fórech dosud nenašel:
Protože palivové čerpadlo je ponořené v kapalině, líh je vodivý, dochází díky stejnosměrnému proudu k elektrolýze. Tím se z komutátoru a uhlíku odebírá postupně materiál. A to je podstatný argument proti.
Vyvstává otázka, při jakém poměru E85 a N95 se dají účinky elektrolýzy zanedbat.

prestavba europeconFlex řekl(a)...

Bohuzel jsem zminovany Svet motoru uz nesehnal na stanku, prosim muzete jej zde naskenovat? Nebo uvest podrobneji popisovany problem ohledne palivoveho cerpadla? Jak na to prisli? Nejake zkusenosti?

Konzultoval jsem to s odbornikem a byl jsem ujisten, ze je to zbytecne prehnane, jezdim tak bez obav dal jen na E85 a zatim bez problemu.

autor řekl(a)...

Já taky jezdím dál, protože nevěřím, že dochází k tak dokonalému jevu. Už prostě proto, že to není čístý líh.
Kromě toho jsem se tím zabýval dál, hledal, a neměl by to být velký problém. Jenomže v SM to napsali dost stroze, ani nemá smysl to skenovat. Ale pokusím se, jak to vyjde.

prestavba europeconFlex řekl(a)...

Tak po vymene LPG svicek pozoruji za posledni dve projete nadrze E85 nizsi prumernou spotrebu, nyni 8,2 l/100km (mesto, klima).
Prijemne je, ze i pres zlevnujici N95 cena E85 (23,50Kc/l) stale drzi rozdil cca 10Kč vuci N95 (33,90Kc) http://www.tank-ono.cz

------------------------------
Corsa D, r.v.2010 (motor ECOTEC®TWINPORT A 1.2 XER, 16V, 63kW/85k)

Anonymní řekl(a)...

http://www.auto.cz/biopaliva-motorum-skodi-tvrdi-v-usa-67027

Anonymní řekl(a)...

Líh je na rozdíl od benzinu vodivý. To vadí palivovému čerpadlu v nádrži, které je u většiny aut konstruováno jako motor ponořený v kapalině. Konkrétně dochází k elektrolýze mezi komutátorem a uhlíkem za současného úbytku materiálu z obou částí. Pozvolna se začínají projevovat výpadky (škubání vozidla v tahu), až nakonec auto zcela přestane jet. Originální vozidla FFV mají tato čerpadla napájena střídavým proudem (to pak elektrolýza neví, na kterou stranu se má rozběhnout).

http://www.auto.cz/serial-o-spotrebe-vyplati-se-e85-jezdit-na-ropu-nebo-na-repu-67787

autor řekl(a)...

Otázka zní: dochází skutečně k elektrolýze ve směsi E85, která není čistým lihem, natož při mixování s N95 v takové míře, že je to kritické?

autor řekl(a)...

http://www.enviweb.cz/clanek/ekoauto/92125/rekordni-pocet-vice-nez-200-cerpacich-stanic-s-bioetanolem-e85-v-ceske-republice

autor řekl(a)...

Zajímavý a podrobný článek.
Dalo to práci přečíst:
http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=496

Sapik řekl(a)...

No, já nevím jak jste na tom třeba vy, ale my si nedávno také pořizovali jedno auto na biopaliva a je to tedy něco naprosto jiného. Já jsem se teda až divil, kolik na tom dokáže člověk ušetřit. To pak stačí jen uhradit všechny potřebné věci a jediná věc, do které člověk investuje je pneu a to je vše :)