26. srpna 2005

Corsa 1.0 12V, r.v. 2000: ROZVODY

Auta, která mají větší motory, zpravidla od 1.2L, mají běžný rozvodový řemen, který je vhodné, jak víme, vyměnit po 60-80tis. km.
Je to zásah, který pod 10tis. rozhodně nejde.

Opel se však chlubí tím, že u motorů 1.0 je rozvodový řetěz, což je údajně bezúdržbová záležitost. Je to jen teorie. Napínák, který řetěz přitlačuje ke kladkám je však nevhodně vyřešen, a brzy přesáhne rámec potřebného zdvihu k řádnému napnutí řetězu (ten se časem roztahuje).
První příznaky, které naznačují čas na výměnu, jsou zvukového charakteru. Projevuje se to zhruba od najetých 50tis km. Po nastartování je na tři vteřiny slyšet jakoby dieselový chod (někdy až "traktor"), pak to utichne a motor je nadále tichý (do dalšího startování).
Následkem ignorování těchto příznaků může být přeskočení řetězu, což posune chod ventilů, a můžete při rozjezdech poznat slabší výkon, případně klepání. Nedejbože aby řetěz skočil vícekrát. To se pak modlete, aby vás to nepřišlo na pětinásobek ceny.

Pár postřehů od mechanika: řetěz je horší kvality než máte na tuctovém bicyklu. Někdy se závada projevuje už po najetých 45tis. km i dříve.
Problém je i v tom, že napínák nemá zarážkovou fixaci (jako u starších motorů Opel), aby nebyl již vrácen do původní polohy, a řetěz se tak při poklesu tlaku (vypnutí motoru) znova neprověsil. Napínák je poháněn tlakem oleje a po startu musí překonat celý potřebný zdvih, což chvíli trvá a proto je řetěz zpočátku prověšený.
Stále častý názor: GM šetří kde se dá, a na nepravých místech.
Opravu je nemožné např. kvůli seřízení předstihu provést v garáži bez přípravků výrobce.